Tokina AT-X 16-28mm f/2.8 Pro FX
Specifikacije:
Tokina 16-28 2.8 je ultraširokogaoni objektiv namenjen fotoaparatima sa Full-Frame senzorom. Naravno, moguće ga je koristiti i na aparatima sa APS-C senzorom ali onda postaje klasičan širokougaoni objektiv žižne daljine 26-45mm. U kompletu dobijamo poklopce i uputstvo za upotrebu. Na žalost ne dobijamo torbicu za nošenje objektiva.
Prednje staklo objektiva je konveksno i oko njega se nalazi integrisana zonerica.
Bajonet je naravno metalni:
Objektiv je prilično masivan i dimenzijama više podseća na tele objektive, ali to je posledica velikog otvora blende na vrlo širokog vidnog ugla koji ovaj objektiv omogućava.
Objektiv poseduje skalu fokusne distance, a prelaz između autofokusa i ručnog fokusa se karakteristično za Tokina objektive vrši pomeranjem fokus prstena prema aparatu:
Optičke karakteristike:
Tokina 16-28 2.8 je pre svega namenjana profesionalcima a osnovna namena joj je fotografisanje arhitekture, enterijera kao i pejzaža. Na žalost kao i kod drugih sličnih objektiva (npr. Nikon 14-24 2.8) zbog veličine i konveksnosti prednjeg stakla nije moguće koristiti filtere.
Za početak ćemo da proverimo geometriju objektiva. Svi širokougaoni objektivi imaju izražene distorzije pa ni Tokina 16-28 nije izuzetak. Ipak te distorzije su u prihvatljivim granicama, na 16mm je izražena bačvasta distorzija koja se smanjuje kako povećavamo žićnu daljinu da bi na 28mm bila jedva primetna. Slede primeri na kojima je udaljenost objekta 1.5m:
16mm
20mm
24mm
28mm
Još jedna osobina karakteristična za širokougaone objektive je vinjetiranje. Pri najvećem otvoru blende od f/2.8 ono je najizraženije dok pritvaranjem blende opada i ekspozicija po kadru je ujednačenije. Slede primeri na 16mm i na 28mm:
16mm f/2.8
16mm f/5.6
28mm f/2.8
28mm f/5.6
Sada prelazimo na primere kojima ćemo proveriti oštrinu, rezoluciju i kontrast koji nam ovaj objektiv omogućava. Prvi primer je standardni test kadar za proveru oštrine pri fokusu "na blizu". Dakle, zid na udaljenosti 1.5m (kadrovi sa primera za distorzije):
100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
100% kropovi iz ugla kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
Vidimo da je centralna oštrina odlična već na f/2.8 i na svim žižnim daljinama. Očekivano uglovi su mekani pri skroz otvorenoj blendi, dok pritvaranjem blende postaju oštriji. Hromatske aberacije su neznatne u uglovima kadra.
Sledeći test primer je na fokusnoj udaljenosti koja odgovara oznaci beskonačno na skali distance.
Test kadar na 16mm:
100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
Poslednji test primer je takođe pri fokusu na beskonačno:
Test kadar na 16mm:
100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)
Na osnovu prethodnih primera možemo reći da objektiv pruža izvanrednu rezoluciju i oštrinu u centru kadra, dok je na ivicama kadra zadovoljavajuća. Neznatne hromatske aberacije se javljaju na kontrastnim ivicama van centra kadra ali se mogu lako korigovati pri razvijanju raw fajlova.
Ponašanje objektiva kada imamo tačkaste izvore svetla na fotografijama ćemo proveriti na standardnom noćnom snimku. Proveru vršimo na 16mm i na 28mm.
Test kadar na 16mm
100% krop pri blendi f/2.8:
100% krop pri blendi f/8:
Test kadar na 28mm:
100% krop pri blendi f/2.8:
100% krop pri blendi f/8:
Vidimo da Tokina odlično savladava tačkaste izvore svetla, bez pojave aberacija i bez neželjenih refleksija oko samih izvora svetla.
Sledi nekolicina primera koji ilustruju ponašanje ovog objektiva pri fotografisanju kako arhitekture, tako i nekih neobičnih kadrova kojem nam ultrširoki ugao omogućava. Takođe tu su i primeri u kontra svetlu. Svi primeri su fotografisani u RAW formatu, razvijeni u Adobe ACR konverteru sa standardnim podešavajima, bez uklanjanja hromatskih aberacija.
Veliki maksimalni otvor blende nam omogućava da čak i na 16mm možemo izolovati subjekt od pozadine:
16mm, f/2.8
100% krop
16mm f/2.8
100% krop
Pri fotografisanju arhitekture na najširem uglu očekivano dolazi do izobličenja:
16mm, f/5.6
100% kropovi:
Pri fotografisanju u kontra svetlu sa suncem koje se nalazi blizu ivice kadra ili u samom kadru dolazi do pojave flare-e tj. odsjaja na slici što je karakteristično za praktično sve objektive pa ovakve situacije treba izbegavati osim ako se odsjaji ne žele u kadru kao kreativan efekat.
16mm, sunce blizu ivice kadra
16mm, sunce na različitom položaju u kadru
28mm, sunce na različitom položaju u kadru
Za kraj testa možemo reći da je Tokina 16-28 2.8 izvrstan ultraširkougaoni objektiv koji uzimajući u obzir cenu predstavlja bestbuy na tržištu za one fotografe kojima je potreban i vrlo širok vidni ugao i veliki otvor blende. Omogućava odličnu oštrinu i rezoluciju u centru kadru i zadovoljavajući pri ivicama. Izrada je na najvišem mogućem nivou, kako po pitanju materijala tako i završne obrade i preciznosti spojeva.
Tekst i fotografije: Mladen Mitrinović