Samyang 24 mm f/1.4 ED AS UMC za Canon
Samyang 24/1.4 je širokougaoni objektiv za full-frame fotoaparate sa Canon/Nikon bajonetom, naravno moguće ga je koristiti i na telima sa APS-C senzorom pri čemu imamo ekvivalentnu žižnu daljinu od 36mm. Pred nama na testu je verzija za Canon sistem. Kao ni ostali objektivi iz Samyanga ni ovaj ne poseduje autofokus. Verzija za Canon sistem nema kontakte, ali uprkos tome TTL merenje radi sasvim normalno, jedini izuzetak je u tome što podaci o blendi i žižnoj daljini nisu upisani u exif fotografija.
Specifikacije:
Telo objektiva je izrađeno od veoma kvalitetnog polikarbonata, dva prstena (za fokusiranje i za podešavanje otvora blende) su čvrsto utegnuti i objektiv generalno gledano odaje utisak visokog kvaliteta izrade. U kompletu dobijamo zonericu i torbicu za objektiv.
Bajonet je metalni:
Blendu možemo podešavati u rasponu od F/1.4 do F/22 u koracima od pola blende, izuzimaći poslednji korak od F/16 ka F/22. Minimalna udaljenost na koju je moguće izoštriti je 25cm:
U nastavku ćemo proveriti optičke karakteristike objektiva:
Oštrinu i količinu detalja smo proverili na 3 različita motiva. Cilj je bio da istestiramo optičke karakteristike pri fokusu "na blizu", na sredini fokusnog opsega i na beskonačno. Test smo radili sa fotoaparatom Canon EOS 5d mk2. Fotografije su iz RAW formata, razvijene u ACR 7.0 sa default podešavanjima (bez uklanjanja aberacija).
Prvi test kadar, fokus na približno 1m:
Na ovoj fotografiji možemo uočiti i bačvastu distorziju koja je karakteristična za širokougaone objektive:
100% kropovi iz centra i iz ugla kadra (kliknuti za 100% uvećanje):
Oštrinu i rezolucija su slabiji na maksimalnom otvoru blende što je i bilo za očekivati, dok zatvaranjem blende postaju odlični. Uočavamo veoma izraženo zatamnjenje (vinjetiranje) po ivicama kadra pogotovo na većim otvorima blende, ipak lako možemo to korigovati u Photoshopu.
drugi test kadar:
100% kropovi iz centra i iz ugla kadra (kliknuti za 100% uvećanje):
Treći test kadar; najudaljeniji motiv. Uočavamo da pri fotografisanju scena pejzažnog tipa izobličenja manje dolaze do izražaja:
100% kropovi iz centra i iz ugla kadra (kliknuti za 100% uvećanje):
Što se tiče oštrine i rezolucije, zaključak na osnovu prethodnih test primera je da Samyang 24/1.4 pri otvorima blende od F/1.4 do F/2 daje malo mekšu sliku pogotovo u perifernim delovima kadra, dok na blendama manjim od F/2 optičke karakteristike postaju odlične. To su očekivani rezultati za objektiv ove kategorije.
Sledi deo testa u kojem proveravamo otpornost objektiva na hromatske aberacije, flare, ghosting i vinjetiranje.
Što se tiče hromatskih aberacija, one su primetne u perifernim delovima kadra. Zatvaranjem blende ne dolazi do značajnog popravljanja situacije. Ipak moramo istaći da intenzitet aberacija nije veliki i da je Samyang odličan po ovom pitanju.
(fotografije su iz RAW formata, ravijenog u ACR 7.0 sa default podešavanjima - bez uklanjanja aberacije)
test kadar:
100% kropovi iz centra i ugla kadra:
Sledi još jedan test primer sa kontrastnom ivicom u kadru gde ćemo prikazati situaciju pri otvoru blende F/1.4:
100% krop, F/1.4:
100% krop, F/1.4, uključena opcija za uklanjanje aberacija (defringe):
Uočavamo da se pri skroz otvorenoj blendi javljaju primetne hromatske aberacije koja se pri razvijanju RAW fajla u Photoshop ACR-u mogu umanjiti uključivanjem opcije Defringe. Ipak nije ih moguće potpuno ukloniti na taj način pa je ako se žele ukloniti potrebno pribeći drugim metodama uklanjanja u Photoshopu.
Proveravamo kako se objektiv ponaša u situacija kada u kadru imamo tačkaste izvore svetla i da li dolazi do stvaranja prevelikog efekta "duhova" oko izvora svetla:
Prvi test kadar:
100% kropovi (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
Drugi test primer sa krupnijim izvorima svetla u kadru (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
Što se tiče flare-a (odsjaja u kadru koji potiču od izvora svetla) možemo zaključiti da se Samyang 24/1.4 odlično nosi sa manjim izvorima svetla u kadru, dok u situaciji sa drugog test primera kada su izvori svetla veći dolazi do pojave odsjaja što ne predstavlja veliki problem. Po pitanju "ghostinga" oko izvora svetla objektiv se ponaša odlično.
Jedna od mana ovog objektiva je kao pto smo već spomenuli izraženo vinjetiranje. Ono se ipak lako koriguje pri razvijanju RAW fajlova. Najizraženije je pri blendi F/1.4 a pritvaranjem blende postepeno se smanjuje i praktično nestaje već na blendi F/4:
(kliknuti na sliku za 100% uvećanje):
Za kraj testa sledi nekoliko video klipova, gde možemo videti bokeh,otpornost na "flare" kada je sunce blizu ivice kadra, zatim kada je sunce u kadru kao i dva švenka - vertikalni i horizontalni gde vidimo da distorzije objektiva ne dovode do toga da snimak pliva. Kada se sunce nalazi uz ivicu kadra objektiv pokazuje odlilnu otpornost na "flare" dok u situacijama kada je sunce u kadru može doći do pojave "flare-a".
Zaključak:
Samyang 24/1.4 predstavlja odličan izbor širokougaonog objektiva za "full frame" foto aparate. Nedostatak autofokusa je kod video snimanja praktično nebitan, dok za fotografisanje može predstavljati manji problem pri većim otvorima blende kada je dubinska oštrina mala. Koriščenjem live view prikaza na displeju i izoštravanjem uz zumiranje slike ovaj problem se eliminiše. Optičke karakteristike objektiva su visokom nivou osim pri maksimalnom otvoru blende. S obzirom da je i kvalitet izrade odličan ovaj objektiv zaslužuje sve preporuke kako za videografe tako i za fotografe
Test uradio: Mladen Mitrinović